- Action zag zijn verkopen afgelopen jaar toenemen door veranderd koopgedrag door de hoge inflatie en de energiecrisis.
- Mensen ging bijvoorbeeld op zoek naar elektrische kachels en betaalbare alternatieven voor verwarming als fleecedekens en dikke truien.
- De totale omzet van de keten steeg in 2022 naar 8,9 miljard. Dit is een groei van 30 procent ten opzichte van een jaar eerder.
- Lees ook: Bekende A-merken voor een scherpe prijs – bij Picnic kan je nu goedkopere, Duitse producten bestellen
Action heeft zijn verkopen afgelopen jaar flink zien toenemen. De koopjesketen profiteerde onder meer van een veranderd koopgedrag door de hoge inflatie en de energiecrisis. Mensen ging bijvoorbeeld op zoek naar elektrische kachels en betaalbare alternatieven voor verwarming als fleecedekens en dikke truien.
Ook dagelijkse boodschappen als wc-papier en schoonmaakmiddelen waren in trek. Topvrouw Hajir Hajji denkt dat meespeelt dat klanten bij Action “veel meer waar voor hun geld krijgen” dan elders.
De totale omzet van de keten steeg in 2022 naar 8,9 miljard. Dit is een groei van 30 procent ten opzichte van een jaar eerder. Deze forse groei is ook te danken aan de verdere uitbreiding van het winkelbestand en doordat er vorig jaar minder coronabeperkingen waren dan in 2021. Wanneer alleen wordt gekeken naar winkels die al langer dan een jaar open waren, gingen de verkopen met dik 18 procent omhoog.
Hajji waarschuwde in maart vorig jaar al dat Action zelf ook niet aan prijsverhogingen zou ontkomen. Ze benadrukte destijds dat het voor de keten vooral zaak bleef om de goedkoopste te blijven. “Dat is waar wij scherp op letten.” In hoeverre prijsstijgingen de omzet afgelopen jaar hebben opgedreven is volgens Action niet te zeggen, aangezien een groot deel van het assortiment voortdurend wisselt en daardoor maar een beperkte tijd in de winkels ligt.
Over de Nederlandse markt geeft de keten, met het hoofdkantoor in het Noord-Hollandse Zwaagdijk, ook geen specifieke cijfers. Het beeld is volgens Action in alle markten min of meer hetzelfde. Het bedrijf brengt nu ook nog geen cijfers over de winst naar buiten. Die volgen pas in maart.
Action zit inmiddels in tien landen. De keten kreeg er vorig jaar in Europa 280 winkels bij, wat het totaal nu op 2263 brengt, waarvan 407 vestigingen in Nederland. "In grotere steden waar we al winkels hadden, zoals Parijs, Wenen, Warschau en Praag, breidden we onze aanwezigheid uit", geeft Hajji aan. Action wil ook dit jaar weer verder uitbreiden. In maart opent de eerste winkel in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije.